Zastanawiając się na czym polega skuteczność sondaży można zauważyć, że osadza się ona na nie tylko na właściwe przeprowadzonym projektem badawczym, ale także na dobrym zrozumieniu kwestionariusza ankiety, a także zasad, które mu przyświecają. Pytania, które zostaną zawarte w badaniu nie mogą być przypadkowym zlepkiem. Po pierwsze muszą one zachować logiczność, a po drugie każde z nich musi być poprawnie sformułowane.
Znaczenie pytań jest bardzo ważne
Sondaże przeprowadza się w oparciu o kwestionariusz, który powinien po pierwsze zaciekawiać odbiorcę i być ułożony w taki sposób, aby był przejrzysty oraz pozwalał na weryfikację zaznaczanych odpowiedzi. Ważne jest, aby pamiętać, że pytania:
- mogą być otwarte lub zamknięte;
- mogą być stwierdzeniami;
- powinny być jasne, jednoznaczne;
- w treści powinno być tylko jedno pytanie;
- nie powinny zawierać form przeczących.
Ankietowany chce wypaść jak najlepiej
Warto również sprawdzić wydźwięk pytań, gdyż założenia powinno się unikać takich pojęć, które mogłyby wzbudzić w ankietowanym pewnego rodzaju obciążenie. Należy mieć na uwadze, iż ankietowany pozostaje w sytuacji tego, który może zostać oceniony, a co za tym idzie:
- jego odpowiedzi nie zawsze muszą być zgodne z prawdą;
- może mieć potrzebę zadowolenia respondenta;
- może chcieć zaspokoić inne wymagania.
Sytuacja badania to ogół wskazówek dla ankietera
Mając taki obraz sytuacji sondaże jawią się jaki specyficzny typ badań, w którym trzeba wykazać się dużą delikatnością w stosunku do ankietowanego. W szczególnie należy:
- zadbać o komfortową sytuację;
- wybrać odpowiednie miejsce;
- być otwartym na to, co mówi ankietowany.
Innym ważnym punktem może być otwartość na mowę ciała i rozumienie jej. Rzeczy te są w szczególności ważne, jeśli badanie odbywa się za w bezpośrednim kontakcie. Jednakże nawet w Internecie zauważa się wpływ społeczny i sytuacyjny. W tej sytuacji ma się na myśli między innymi konformizm na wzorce kulturowe.
To, co najważniejsze dla ankietowanego
Jak wskazują badania zadbanie o komfort ankietowanego może pozytywnie wpłynąć na otrzymane informacje w procesie badawczym. Po pierwsze osoba, która czuje się komfortowo będzie gotowa udzielić prawdziwych odpowiedzi, po drugie będzie otwarta także na wypowiadanie się w trudniejszych kwestiach. Mówiąc o komforcie ankietowanego ma się na myśli takie czynniki jak: miejsce odbywania się sondaży, czas, sytuację wokół, a także zadbanie o to, aby ankietowany miał poczucie anonimowości oraz poufności.