W obecnych czasach agencje badawcze prześcigają się w udoskonalaniu swoich działań, by pozyskać klienta. Niewątpliwie różnią się one od siebie w wielu kwestiach. Pewne firmy specjalizują się wyłącznie w badaniach danego rynku, np. medycznego, farmaceutycznego, reklamy, a innych atutem jest wybór wyselekcjonowanej metody badawczej ułatwiającej pozyskiwanie danych do późniejszej analizy, np. telefoniczne wywiady CATI, czy wizyty Tajemniczego Klienta. Głównym zadaniem zatem firmy zlecającej badanie jest wyselekcjonowanie, spośród różnych firm, jednej najlepszej firmy badawczej, która w najbardziej trafny sposób spełni oczekiwania zamawiającego. Tylko dobra firma badawcza jest w stanie sprostać wyzwaniu. Najlepsza firma badawcza realizując powierzone jej zadanie, umożliwia osiągnięcie pożądanej zmiany w firmie. Rzetelnie przeprowadzone badanie ułatwia wprowadzenie zmian w życie, a także osiągnięcie sukcesu w branży, w której funkcjonuje dana firma. Najlepsze agencje badawcze to te, które stają się przysłowiowym światłem w tunelu. Firma zlecająca badanie może bardzo dużo zyskać, jeśli wybierze dobrą firmę badawczą, lecz jeśli firma okaże się zbyt słaba, można tyle samo stracić. Nasuwa się prosty wniosek, że zanim zdecyduje się na usługi danego przedsiębiorstwa, warto dokładnie przeanalizować jej portfolio oraz doświadczenie jej pracowników. To właśnie ludzie tworzą miejsca i to oni decydują o tym, czy dana agencja jest profesjonalna czy nie. Dobre firmy badawcze posiadają tylko wysoko wykwalifikowanych pracowników. Swym doświadczeniem i innowacyjnym podejściem niejako przyciągają klientów. Prawdą jest, że im więcej dana firma ma przeprowadzonych badań o podobnej tematyce, tym lepiej jest w stanie sprostać powierzonemu jej zadaniu. Wtedy to wnioski z badań stają się miarodajne, a wprowadzenie zaproponowanych zmian wpłynie pozytywnie na wizerunek firmy.
Czy są agencje badawcze?
Warto rozpocząć od wyjaśnienia czym jest opisywana wyżej agencja badawcza. Ową agencją jest przedsiębiorstwo charakteryzujące się posiadaniem własnego zaplecza technicznego, własnych narzędzi badawczych oraz wykwalifikowanych badaczy, realizujących badania opinii oraz badania rynku. Precyzując powyższe stwierdzenia, dobre agencje badawcze to te, które posiadają prócz sieci ankieterskiej, wyposażenie, oprogramowanie do badań telefonicznych (CATI) oraz komputerowych (CAPI), jak również studia, w których możliwe jest przeprowadzenie zogniskowanych wywiadów grupowych (FGI). Pracownicy tych przedsiębiorstw są wysoko wyspecjalizowanymi badaczami, którzy swą pracą zmieniają dotychczasowe działania firmy oraz przełamują utarte schematy.
W jaki sposób zbierać dane?
Aby badania były przeprowadzone w profesjonalny sposób, najlepsze firmy badawcze muszą wykorzystać do tego celu jak najbardziej trafne metody i techniki zbierania danych. Dzięki mocnej podstawie metodologicznej, wyniki badań stają się obiektywnym oglądem danej sytuacji. Firmy badawcze wykorzystują w tym celu szeroki wachlarz metod ilościowych i jakościowych, które następnie przekładane są na miarodajne wyniki.